Jordi Adell al seu article “Internet en el Aula: A la
Caza del Tesoro” publicat a la Edutec.Revista Electrónica de Tecnología
Educativa, Núm. 16/Abril 03, ens
explica que una “cacera del tresor” consisteix en una sèrie de preguntes i un
llistat de direccions web de les que es pot extreure les respostes. També ens
diu que algunes caceres inclouen una “gran pregunta” al final del procés i que
requereix que els alumnes integrin els coneixements que han adquirit durant tot el procediment.
Així mateix, les
“Caceres del Tresor”, són estratègies útils per adquirir informació sobre un
tema determinat i per practicar habilitats i procediments relacionats amb les
tecnologies de la informació i la comunicació a través de l’accés a Internet.
Això ho fonamenta
amb March (1999), el qual esmenta que amb aquest mode de treball els
alumnes extreuen respostes concretes i aprofundeixen en els aspectes essencials
del tema. A banda de aprendre fets i conceptes, estimula l’adquisició de
destreses envers la tecnologia de la informació i de la comunicació, el que ve
a ser, coneixements pràctics sobre Internet, la Web i la navegació per la informació online. I amb en Luzón (2001), que proposa la seva
utilització en la ensenyança d’anglès com a segona llengua amb estudiants
universitaris, i que declara que les “caceres del tresor” promouen l’adquisició
de coneixements sobre un tema, desenvolupen destreses de recerca de informació
en la web i que milloren les destreses de lectura i comprensió de textos.
Tanmateix, l’autor
de l’article ens explica que en aquest mode de treball, les preguntes serveixen
per a que els alumnes utilitzin la informació de les pàgines web per descriure
o esquematitzar el seu contingut, creant llistes, resumint o prendre notes
entre altres. També ens menciona que la complexitat de les preguntes variarà
segons la edat dels alumnes i dels objectius que es volen aconseguir. Per tant,
una bona “cacera del tresor” és la conjunció de preguntes adequadament
formulades i recursos web amb continguts interessants, ben connectats amb el
currículum i adequat al nivell dels alumnes.
Per altra banda, a
l’article també es menciona que una “Cacera del Tresor”, és relativament fàcil
de crear pel docent, poden tractar quasi qualsevol aspecte del currículum i a
la vegada són divertides i formatives pels estudiants, podent ser tasques
individuals o en grup.
D’aquesta manera, a
la vegada que els al·lots realitzen una “Cacera del Tresor”, estan aprenent a
buscar informació per la xarxa i a avaluar la seva fiabilitat.
I el que recomana
en Jordi Adell, és que cada docent faci les seves pròpies caceres, ja que d’aquesta
manera les podem dissenyar tenint en compte els objectius que perseguim, el que
ja saben els nostres alumnes, les seves habilitats en el maneig de la tecnologia,
el context escolar, el currículum, la dinàmica de la classe i els mitjans
tecnològics disponibles al centre, entre altres. I si utilitzem caceres ja
disponibles en la xarxa, recomana que les comprovem abans de posar-les en
marxa, ja que pot ser que hi hagi enllaços fora de servei.
També, aquest autor
ens diu que és una bona idea mirar altres caceres a la xarxa, ja que com a qualsevol
treball, ens pot proporcionar idees o facilitar adreces que ens poden ser útils
per a la nostra tasca.
Recapitulant tot el
que s’esmenta a l’article, una “Cacera
del Tresor” ha de tenir els següents passos:
1. Elecció del tema i dels objectius.
2. Preparació de la fulla de treball:
- Introduccióà
Descriure la tasca i les instruccions per realitzar-la.
- Preguntesà Fer una
llista de les preguntes o petites activitats a realitzar. En el cas de ser una
cacera per als més petits, cal copiar i pegar frases que contenen la informació
i transformar-les en preguntes directes.
- Recursosà Fer un llistat amb el nom de les pàgines o URLs que s’han de consultar
per a realitzar la tasca.
- La gran
preguntaà Incloure una pregunta final, en la que la
resposta no es trobi directament en cap de les pàgines dels recursos, sinó que
depengui de les respostes a les preguntes anteriors i del que s’ha aprés
cercant les respostes.
3. Formació de grups. Tenint en compte el nivell i
experiències envers el tema i els recursos tecnològics de cada alumne, per no
crear dissonàncies ni competitivitat.
4. Procediment. Organitzar els períodes de recerca per
torns, tenint en compte el número d’ordinadors connectats a la xarxa i organitzar
la informació i respostes a les preguntes.
Consells per
dissenyar una “Cacera del Tresor”:
- Identificar clarament
el tema i l’àrea de cacera.
- Procurar que
les preguntes provoquin pensament i reflexió.
- No incloure
més de deu vincles i si es tracta per a nens petits, un o dues és l’ideal.
- Fixar un
límit de temps per a la cacera i controlar el que fan els alumnes.
- Planificar com
es compartirà la informació: fulla de treball a mà, una presentació...
- Comprovar si
tots els vincles funcionen, o han canviat.
Pel consegüent, la
manera d’avaluar aquesta manera de treballar, és veure la quantitat i qualitat
d’encerts dels alumnes i veure quin ha set el grau d’elaboració de les
estratègies de recerca, originalitat, treball en equip i maneig de la
tecnologia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario